Pierwsze FW 190 A1 zaczęły opuszczać zakłady Focke-Wulfa
w Bremen w czerwcu 1941 roku. W sierpniu produkcja wzrosła do 30 egzemplarzy
miesięcznie, a do produkcji włączyla się fabryka licencyjna Arado. We
wrześniu rozpoczęto produkcję w fabryce AGO, co zaowocowało dostarczeniem
z końcem października całej zamówionej serii 102 samolotów. W trakcie
produkcji zaczęto instalowanie nowego typu silinika BMW 801D-2. Część
samolotów otrzymała urządzenie identyfikacyjne FuG 25 jako element radiostacji
FuG 7. Wysiłki biura konstrukcyjnego koncentrowały się podówczas na
rozwiązaniu nadal dokuczliwego grzania jednostki napędowej. Uzbrojenie
tej wersji składało się z 4 karabinów maszynowych mg 17 i dwóch działek
MG FF
|
|
|
Silnie
opancerzony FW 190 A-8/R-7. Przy kabinie dowódca IV (Sturm.)/JG3,
Hauptmann Wilhelm Moritz (44 zwycięstwa). Lotnisko Schongau, sierpień
1944. |
|
Druga seria samolotów FW-190 posiadała nowszy
model silnika: BMW 801C-2. Uporano się w niej z dokuczliwym problemem
przegrzewania tylnej gwiazdy poprzez zamontowanie wlotów powietrza po
bokach osłony silnika. Podobne wloty zastosowano na będących już w służbie
FW 190 serii A-1. W miejsce montowanych w skrzydłach karabinów MG17
założono 20 mm. działka Mauser MG15/20 E. Nie ma pewności, czy już wtedy
samolot otrzymał podkadłubowy węzeł ETC-501 mogący służyć jako wyrzutnik
bomb. W miejsce stosowanego dotychczas celownika Revi C/120 zamontowano
nowocześniejszy Revi C/12D. Jeden z samolotów tej serii został eksperymentalnie
wyposażony w instalację automatycznego pilota i oznaczony jako FW 190
A2/U-1. Niektóre źródla wspominają również o typie A-2/U-3 będącym adaptację
FW 190 do roli rozpoznawczej. Ogólna ilość wyprodukowanych samolotów
serii A-2 sięgnęła 420 sztuk.
|
|
|
FW 190
A-8 jako eksponat filii Imperial War Museum w Duxford. |
|
Z początkiem wiosny 1942 roku do napędu FW 190
użyto jednostki napędowej BMW 801D-2 a samoloty w nią wyposażone dały
zaczątek serii A-3. Nowy silnik posiadał dwie nowoczesna sprężarki i
wyższy stopień kompresji co pozwoliło uzyskac moc 1730 kW. Silnik ten
wymagał sprawniejszego paliwa (poprzednio stosowano 87 oktanowe B4,
obecnie należało stosować 96 oktanowe C3).
Od serii A-3 rozpoczęto zakrojony na szeroką skalę
program poszukiwania odpowiedzniego zestawu uzbrojenia dla FW 190. Znakomita
część modyfikacji była pogrupowana w zastawy Umrustbausatz, choć zachowało
się sporo fotografii przedstawiających nieudokumentowane próby dzikiej
twórczości w tej dziedzinie. Seryjny Focke Wulf A-3 posiadał podkadłubowy
wyrzutnik ETC-501 pozwalający podwiesić pod samolotem bombę 500 lub
250 kg, 4 bomby 50 kg na adapterze ER4 albo zbiornik paliwa o pojemności
300l. Niektóre egzemplarze przeznaczone do czysto mysliwskich zadań
nie były wyposażane w wyrzutniki. Podsawowe uzbrojenie wersji A-3 skladało
się z 4 MG17 oraz 2 20mm MG FF. W serii tej zaprzestano montażu identyfikatora
FuG 25.
|
|
|
FW 190
A-5 z 5./JG 54 |
|
FW 190 A3/U1 - wersja ze zmodyfikowanym
osadzeniem silnika - pierwowzór dla serii A-5. Wyprodukowano 1 egzemplarz
FW 190 A-3/U2 - wersja testowa
wyposażona w podskrzydłowe węzły do wystrzeliwania pocisków rakietowych.
FW 190 A-3/U3 - samolot rozpoznawczy
ze zredukowanym do dwóch MG FF, wyposażony w kamery kadłubowe Rb 30/50.
FW 190 A3/U4 - samolot rozpoznawczy
wyposażony w dwie kadłubowe kamery Rb 12,5/7x9 oraz fotokarabin
FW 190 A3/U7 - seria 12 samolotów,
które miały zostać zastrosowane jako odchudzony myśliwiec wysokościowy.
Tylko 3 z nich ukończono i poddano testom.
|
|
|
FW 190
A-8 jako eksponat filii Imperial War Museum w Duxford. |
W czerwcu 1942 roku samoloty serii A-3 miały zostać zastąpione samolotem,
który posiadał instalację MW 50, będącą systemem wtryskującym wodno-metanolową
mieszankę do silnika. Pozwalało to zwiększyć moc silnika do 2100 kW
na czas 10 minut. Niestety system ten nie przeszedl pomyślnie koniecznych
testów, a opóźnienia w jego dostawie sprawiły, że nie został wykorzystany
w nowej serii samolotów. Seria A-4 otrzymała nową radiostację FuG 16z
oraz zmechanizowane żaluzje którymi zastąpiono wloty w bokach osłony
silnika. Były one sterowane przez pilota co pozwoliło na precyzyjne
sterowanie temperaturą jednostki napędowej. Znakomita większość FW 190
A-4 posiadała uzbrojenie zredukowane o działka MG FF.
FW 190 A-4/U1 - jabo, wyposażony w podkadłubowy wyrzutnik
ETC-50, z uzbrojeniem zredukowanym o MG FF. Znaczną część tych samolotów
wyposażono we wcześniejszą wersję silnika BMW 801 C2
FW 190 A-4/U3 - uzbrojenie analogicznie do U1, wyposażony
w silnik BMW 801 D-2. Wersaj stanowiła zalążek późniejszego FW 190 F1.
FW 190 A-4/U4 - samolot rozpoznawczy wyposażony w
dwie kamery Rb 12,5/7x9.
FW 190 A-4/U8 - jabo dalekiego zasięgu z dwoma dodatkowymi
zbiornikami podskrzydłowymi po 300l. paliwa każdy
Od FW 190 A-4 rozpoczęto produkcję zestawów Rustsatz,
które były łatwiejsze w montażu i można było dzięki nim przezbroić samolot
do żądanej konfoiguracji w warunkach lotniskowych. Samoloty wyposażone
w te zestawy posiadały oznakowanie typu poprzedzone literką R zamiast
stosowanej dotąd literki U. (np. FW 190 A-4/R6)
Samolotów wersji A-4 wyprodukowano około 900.
|
|
Jedyny
zachowany dwumiejscowy FW 190 S-8. Muzeum RAF w Hendon. |
|
Po skompletowaniu wyników testów przeprowadzonych
na FW 190 A3/U1 w biurze konstrukcyjnym postanowiono przesunąć do przodu
środek siężkości samolotu, czego najwygodniej było dokonać przesuwając
do przodu punkty zamocowania silnika. Nowa wersja samolotu posiadająca
kadłub wydłużony o 15 cm zaczęła schodzić z linii produkcyjnych w grudniu
1942 roku. Dokonano w niej również kilku drobniejszych modyfikacji:
zastosowano nowy, żyroskopowy sztuczny horyzont, zmodernizowaną instalację
tlenową i wznowiono montowanie urządzenia identyfikującego FuG 25. Podstawowy
zestaw uzbrojenia nowej wersji stanowiły 2 karabiny MG 15, dwa działka
MG FF i dwa działka MG 151/20. Dla nowej wersji oznaczonej jako FW 190
A-5 zbudowano szereg zestawow Umrustbausatz:
|
|
|
FW A-8/R-7
- pilot Oberleutnant Klaus Bretschneider, 5 (Sturm.)/JG 300 |
|
FW 190 A-5/U1 - podstawowowa
wersja myśliwska.
FW 190 A-5/U2 - jabo przystosowany
do działań nocnych - wyposażony w listwy przeciwodblaskowe na wydechach
silnika i wyrzutnik ETC-501. Samolot wyposażono równiez w dwa reflektory
w krawędzi natarcia płata i niektóre egzemplarze w kamerę EK 16. Działka
MG FF zostały w niej usunięte. W wersji myśliwskiej inatslowano równiez
radar FuG 217 Neptun J-2.
FW 190 A-5/U3 - jabo z usuniętymi
MG FF. Występował równiez w wyposażonej w specjalne filtry odmianie
tropikalnej FW 190 A-5/U3/tp
FW 190 A-5/U4 - samolot rozpoznawczy
wyposażony w dwie kamery Rb 12,5/7x9 i posiadający uzbrojenie zredukowane
o działka MG FF. Produkowany równiez w wersji pustynnej jako FW 190
A-5/U4/tp
FW 190 A-5/U8 - jabo dalekiego
zasięgu - z dwoma dodatkowymi zbiornikami podskrzydłowymi po 300l. paliwa
każdy - bez dzialek MG FF. Protoplasta późniejszej serii FW 190 G.
FW 190 A-5/U9 - samolot eksperymentalny
z ciężkim uzbrojeniem: posiadał 2 kaemy MG 131 13 mm, zamiast MG 17
w kadłubie oraz MG FF zastąpione działkami MG 151/20. Zbudowano 2 egzemplarze.
FW 190 A-5/U9 - samolot do badania
ciężkiego uzbrojenia (m.in. działek 30mm) Posiadał wzmocnioną konstrukcję
płata- zbudowano 2 egzemplarze.
FW 190 A-5/U911 - samolot szturmowy
z dwoma działkami MG 103 podwieszonymi w podskrzydłowych wanienkach.
Zbudowano 1 egzemplarz.
FW 190 A-5/U12 - samolot testowy
wyposażony w 6 działek 20mm. Zbudowano 2 egzemplarze.
FW 190 A-5/U13 - samolot testowy
wyposażony w podskrzydłowe węzły pozwalające podwieszać zbiorniki lub
bomby o wagomiarze 250 kg. Samoloty tej serii wyposażono również w automatycznego
pilota oraz umieszczone na skrzydlach ostrza do odcinania balonów zaporowych
(!). Wyprodukowano 3 egzemplarze.
FW 190 A-5/U14 - samolot przystosowany
do przenoszenia torpedy LTF 5b. Posiadał podkadłubowy wyrzutnik ETC
502 i przedłużoną goleń kółka ogonowego aby nie szorobać torpedą po
ziemi.
FW 190 A-5/U15 - samolot przystosowany
do zrzutu kierowanej bomby Blohm und Voss 246 Hagelkorn, wyposażony
w instalację radiową ALSK 121 produkcji firmy Askania.
FW 190 A-5/U16 - prototyp samolotu
myśliwskiego ze wzmocnionym uzbrojeniem. Zamiast działek MG FF stosowano
w nim działka Rheinmetall-Borsig MK 108 kal. 30 mm.
FW 190 A-5/U17 - jabo z dodatkowymi
węzłami podskrzydłowymi powalającymi podwieszać po dwie bomby 50 kg.
pd każde skrzydło.
|
|
|
FW 190
A-8/R8 z IV (Sturm.)/JG3 „Udet” jesień 1944 |
|
Począwszy od roku 1943 znacznie rozszerzyły sie
zadania operacyjne FW-190, i co za tym idzie wzrosła masa przenoszonego
uzbrojenia i opancerzenia, a więc i masa startowa. W związku z tym,
że obciążenie płatowca sięgnęło granicznych wartości, biura projektowe
stanęły przed koniecznością wzmocnienia konstrukcji płata (konstrukcja
kadłuba i podwozia posiadały jeszcze wystarczającą rezerwę wytzrymałości).
Wzmocnieniu uległa jedynie konstrukcja wewnętrzna płata, co nie wpłynęło
na zmianę jego obrysu i profilu.
Pierwszy egzemplarz nowego skrzydła przetestowano
na doświadczalnym FW-190 A-5/U 10, W. Nr 861. po zakończeniu prób rozpoczęto
produkcję seryjną w wyniku czego powstała nowa wersja, FW-190 A-6 która
pojawiła się w czerwcu 1943 roku. W swojej podstawowej wersji FW-190
A-6 uzbrojony był w 2 karabiny maszynowe MG 17 oraz 4 działka MG 15/20,
lecz znane były również odmiany różniące się uzbrojeniem i wyposażeniem:
FW-190 A-6/R1 - samolot szturmowy
wyposażony w podwieszane gondole z dwoma działkami MG 151/20 w każdej,
przy czym zrezygnowano w tej wersji z montowania działek w centralnej
części płata. W sumie uzbrojenie składało się z 2 km i 6 działek,
FW-190 A-6/R2 - samolot w którym
2 działka 20 mm zastąpiono 30mm MK 108 - powstał 1 prototyp,
FW-190 A-6/R3 - uzbrojony w 2
km MG 17, 2 działka MG 151/20 w skrzydłach i dwa podwieszana działka
MK 103,
FW-190 A-6/R4 - samolot wyposażony
dodatkowo w instalację GM 1 pozwalającą wtryskiwać do silnika podtlenek
azotu, co zwiększało wydolność jednostki napędowej zwłaszcza na dużych
wysokościach,
FW-190 A-6/R6 - wyposażony w
parę wyrzutni rakietowych Gr. 21 kal. 210 mm do zwalczania formacji
samolotów bombowych,
FW-190 A-6/R11 - wyposażony w
listwy przeciwodblaskowe i radar „Neptun” samolot myśliwski
dedykowany do działań nocnych, wyposażony dodatkowo w 300-litrowy, odrzucany
zbiornik paliwa, podgrzewane szyby i (niektóre egzemplarze) automatycznego
pilota PKS 12.
Ogółem wyprodukowano 569 samolotów wersji A-6,
głównie w odmianach R1 i standardowej.
|
|
|
FW 190
A6 - za sterami dowódca Grün Hertz: major Walter Nowotny. |
|
W listopadzie 1943 roku z linii montażowych zaczęły
schodzić FW-190 A-7, które różniły się od poprzednich wersji samolotu
zmodyfikowaną instalacją elektryczną i wzmocnionym uzbrojeniem. Wymianie
uległy umieszczone przed kabiną pilota karabiny maszynowe MG 17 kal.
7,9 mm, które zastąpiono karabinami MG 131 kal. 13 mm. Sylwetka samolotu
została dzięki temu wzbogacona w charakterystyczne wybrzuszenia przed
owiewką kabiny, których powstanie narzuciły większe gabaryty MG 131.
Modyfikacji poddano również celownik zastępując używany dotychczas Revi
C/12 D celownikiem revi 16 B, oraz radiostację. Ponadto samoloty operujące
na froncie zachodnim i nad Rzeszą otrzymały radiowe urządzenie identyfikacyjne
FuG 25A. oprócz odmiany podstawowej występowały również:
FW-190 A-7/R2 - wyposażony w
2 działka MK 108 zamiast pary MG 151/20,
FW-190 A-7/R6 - uzbrojony w dwie
wyrzutnie rakietowe Gr. 21.
|
|
|
Jedyny zachowany
francuski Focke Wulf A-8 (franc. NC 900) w paryskim Musee L'Air. Samolot
dla uatrakcyjnienia ekspozycji posiada malowanie doeódcy JG 26 Josefa
Prillera. |
|
Po wyprodukowaniu zaledwie 80 ezemplarzy FW-190
A-7 zaniechano jego produkcji na rzecz nowej wersji A-8, która w przeciwieństwie
do swojego poprzednika była produkowana masowo w niemal wszystkich filiach
zakładów Focke-Wulfa.
począwszy od roku 1944 znacznie rozszerzono program
budowy samolotów myśliwskich w tym FW-190. Produkcję poddano koordynacji
polegającej na na znacznym rozbudowaniu sieci kooperantów. Osiągnięto
to poprzez skupienie dużej ilości małych wytwórni wokół dużych montowni
samolotów. Dodatkowo do produkcji FW-190 włączono filie zajmujące się
dotąd montażem innych typów samolotów FW (Cottbus, Sorau, Posen). Powołano
równiez specjalne komisje zajmujące się koordynacją dostaw podzespołów
w przypadku czasowego wyłączenia niektórych wytwórni wskutek bombardowań.
Działania te doprowadziły do wyprodukowania 1384
egz. FW-190 A-8 - co pod względem liczebności stawia wersję A-8 na czołowej
lokacie wśród innych wersji samolotu.
Wersja A-8 różniła się od swojego poprzednika
wprowadzeniem instalacji wtryskowej MW 50, której 115l. zbiornik można
było wykorzystać również jako dodatkowy zbiornik paliwa. A-8 podobnie
do wcześniejszych wersji wyposażany był w rozmaite zestawy uzbrojenia
i wyposażenia:
FW-190 A-8/R1 - wyposażony w
dwie gondole z dodatkowymi działkami MG 151/20,
FW-190 A-8/R2 - wyposażony w
dwa działka MK 108 zamiast dwóch MG 151/20,
FW-190 A-8/R3 - wyposażony w
dwa działka MK 108 pod skrzydłami,
FW-190 A-8/R7 - dodatkowo opancerzony
samolot myśliwski przeznaczony do walki z formacjami bombowców,
FW-190 A-8/R8 - podobny do R7,
ale wyposażony dodatkowo w parę działek MK 108 - niektóre egzemplarze
uszczuplono o karabiny maszynowe.
FW-190 A-8/R11 - samolot przeznaczony
do działań w trudnych warunkach pogodowych - wyposażony w podgrzewane
szyby i automatycznego pilota. Planowano zabudować w nim radionamiernik
FuG 125 „Hermine” oraz mocniejszy silnik BMW 801 TU.
FW-190 A-8/R12 - podobny do R11
- o uzbrojeniu wzmocnionym działkami MK 108 w miejsce2 MG 151/20.
|
|
|
Focke Wulf
190 A-5/U-14 z podwieszoną torpedą LT F5b. |
|
Samoloty FW-190 A-8 poza swoim podstawowym przeznaczeniem
często wykorzystywano do przeprowadzania prób z nowymi wersjami uzbrojenia
i wyposażenia. testowano na niech dwa typy odrzucanych zbiorników paliwa
„Doopelreiter” które były umieszczane na krawędzi natarcia
lub krawędzi spływu płata, co minimalizowało stwarzany porzez nie opór
aerodynamiczny.
FW-190 A-8 wykorzystano do badań nad zestawem
SG 116 „Zallendusche” służącym do zwalczania samolotów bombowych.
Zestaw ten składał się z 3 luf działek MK 108 załadowanych jednym nabojem
każde, umieszczonych pionowo w tylnej części kadłuba. Działka były odpalane
impulsem z fotokomórki umieszczonej bezpośrednio przed lufami w momencie
przelatywania pod samolotem przeciwnika.
Badano na A-8 również zestaw „Rohrblock”
o analogicznej do w/w zestawu konstrukcji, złożony aż z siedmiu luf
MK 108. Samolot wykorzystano do badań nad kierowanymi przewodowo rakietami
Ruhrstahl X 4 (Ru 349), a także do kierowania zestawami Mistel, będącymi
połączeniem bezzałogowego Ju-88 wypełnionego silnym materiałem wybuchowym
oraz myśliwca, który przed celem odłączał się od grzbietu bombowca a
jego pilot kierował Ju-88 drogą radiową rozbijając go na celu. (Zestawy
Mistel zostały między innymi użyte z powodzeniem przeciwko flocie alianckiej
w Normandii).
|
|
|
Uzbrajanie
wyrzutni W.Gr. 21 na FW 190 A-7/R-6 z Stab./JG 26 „Schlageter”
|
|
Ostatnią wersją FW-190 serii A była wersja A-9.
Początkowo planowano wyposażyć A-9 w silnik BMW 801 F, który rozwijał
moc 1764 kW (2400KM), jednakże zakłady BMW nie zdążyły uporać się na
czas z jego produkcją, co zaowocowało użyciem do napędu A-9 silnika
BMW 801 TS o mocy 1470 kW (2000KM). Silnik ten był wyposażony sprawniejszy
wentylator i chłodnicę a także powiększony zbiornik oleju, który umieszczono
w postaci pierścienia z przodu silnika pod osłoną o zwiększonej grubości.
Część samolotów serii A-9 wyposażono w powiększony tstecznik pionowy
oraz powiększona tylną osłonę kabiny, a także w nowe śmigło z drewnianymi
łopatami firmy „Heine”. Produkcję FW-190 A-9 rozpoczęto
na kilka miesięcy przed końcem wojny, dzięki czemu niewielka ich liczba
trafiła do służby. Planowano budowę FW-190 A-10, z silnikiem BMW 801
F, lecz zamierzenia tego z wiadomych przyczyn nie zrealizowano.
|
|
|
Jankescy
żołnierze podczas wyzwalania kilku FW 190 |
|
Wyprodukowano 3 egzemplarze dwumiejscowych FW-190
w oparciu o kadłub wersji A-8, który został wyposażony w drugą kabinę
w miejscu zbiornika instalacji wtryskowej, której w tej wersji nie stosowano.
Osłona kabiny była podzielona na 3 części i otwierana uchylnie na bok,
podobnie jak w bf-109. Wersję tą oznaczono FW-190 A-8/ U1. W sumie istaniało
bardzo niewiele dwumiejscowych FW-190. które produkowano w oparciu o
wersję A-5 i A-8. Oznaczono je później FW-190 S-5 (S-8) (S - Schulflugzeug
- samolot szkolny).
Produkcję FW zamierzano uruchomić również w podziemnych
montowniach nieopodal Auxerre we Francji, co zostało udaremnione przez
wojska alianckie, które zajmując montownie przejęły znaczną ilość części.
Z części tych zmontowano w późniejszym okresie 64 samoloty, które zostały
użyte przez francuskie siły powietrzne.
|
|
|
Fabrycznie
nowe FW 190 A-8 i A-9 w zajętych przez amerykanów zakładach AGO w Oschersleben.
|
|
|